dissabte, 27 d’octubre del 2012

Que significa el desdoblament? Una síntesi


En aquesta entrada volem donar un repàs ràpid del que significa el desdoblament de la R3, perquè tothom entengui les crítiques que s’han fet des d’aquest bloc. Esperem que la gent, polítics i ciutadans, es posin en la nostra situació, que es donin compte de la desesperació, angoixa, i l’abatiment que estem patint. No es tracta d’afectació a segones residències, es tracta d’afectació sobre el domicili habitual dels veïns, veïns que en molts casos únicament tenen 1 casa o 1 pis on viure, i que no es podran permetre comprar-ne un altre.


Agreujament de problemes i creació de nous


1.    Expropiació sobre propietats dels veïns. A l’estudi informatiu del 2008, que tothom pot consultar als ajuntaments, pels mapes inclosos queda clar que hi haurà expropiacions. De fet, entenem que no hi ha espai físic per una 2a via, sense enderrocar aquests domicilis. Teòricament, les expropiacions sortiran detallades en el projecte definitiu i no abans.


2.    Contaminació acústica i vibracions. Els actuals problemes derivats del trànsit de trens no faran més que augmentar, per la proximitat de les vies que pel que calculem a partir dels mapes, quedarien sobre els 10-20 metres aproximadament de distància fins als domicilis dels veïns. De totes maneres, qualsevol pot visitar el traçat actual i donar-se compte de la distància actual i el que comportaria ficar una 2a via.


3.    Augment del trànsit de trens. Estem parlant de què passarien bastant més de 100 trens diaris.


4.    El pas a nivell de La Llagosta. Actualment ja es formen embotellaments al pas a nivell, a un dels carrers que fa d’artèria entre La Llagosta i La Florida. Imagineu com seria el trànsit de vehicles desprès del desdoblament, el pas a nivell es tancaria amb una freqüència que dificultaria enormement el trànsit de vehicles i de persones. Augment de la fractura urbana.


5.    El col·legi de La Llagosta. A uns 15 metres de la via actual hi ha un col·legi que ja pateix la contaminació acústica i vibracions del tren. A una trentena de metres hi ha el pas a nivell que han de travessar desenes i desenes d’infants cada dia.


6.    La riera Seca. Tothom coneix que la riera Seca quan hi ha avingudes d’aigua es desborda inundant el carrer de La Llagosta que passa sota el pont de la R3. Aquest pont condiciona que el carrer hagi de passar a nivell del curs fluvial de la riera Seca.


7.    El talús de La Florida. La situació del talús encara s’agreujaria més. Tal i com està programat el desdoblament a l’estudi informatiu significaria més caigudes de material del talús. I com reaccionarien les esquerdes a les cases, murs i carrer situat per sobre el talús dins La Florida?


8.    El trànsit a la carretera que uneix la Florida amb La Llagosta i Sta. Perpètua. Molta gent encara no es fa a la idea, però l’increment d’usuaris que comportarà un desdoblament condicionarà que hagi un increment important del trànsit de vehicles en aquest tram de carretera, i en la rambla de La Florida i en els carrers que envolten l’estació de tren. Canviarà irremissiblement la situació de tranquil·litat d’un sector de La Florida i aquesta afectació serà per veïns que hi viuen al costat de la via del tren, i també pels que viuen allunyats.
 

9.    Les feines de manteniment: insomni per partida doble. Els que vivim prop de la via coneixem molt bé que comporta les obres de manteniment que periòdicament es realitzen en les vies. Es fan de nit i matinada; soroll de les màquines, dels operaris cridant com si fos de dia, llums a tota metxa. Insomni, i amb una doble via, per partida doble.


Que significa el desenvolupament de les obres del desdoblament

 
Imagineu la maquinària pels carrers de La Florida i La Llagosta al voltant de la via del tren? Són carrers estrets. Proveu de fer-vos una idea.
 

Que signifiquen les obres del desdoblament a nivell econòmic


1.    La remodelació de ponts. El pont sobre la riera Seca, a La Llagosta, el de la riera de Caldes a La Florida, i entenem que també el situat sobre la carretera de La Llagosta a Sta. Perpètua s’haurien de remodelar per poder incloure la 2a via.


2.    Expropiacions. S’han de pagar les expropiacions de les propietats dels veïns.

 
3.    Adequació de l’estació de La Florida. L’estació s’ha d’adaptar per obrir el seu servei a la gent amb problemes físics (gent gran, amb cadira de rodes, etc.).


4.    Construcció d’un parking per vehicles al carrer 1. Tot i que aquest parking probablement no podria absorbir tots els vehicles dels usuaris de la R3 una vegada posades en marxa les 2 vies. Això significa que els carrers dels voltants de l’estació haurien d’absorbir també vehicles dels usuaris, i que no serien 4 cotxes precisament.

Encara està per decidir si també s’hauran de construir murs de contenció al talús, o un fals túnel, si instal·laran pantalles acústiques, si faran alguna intervenció per possibilitar el pas de persones i vehicles d’una banda a l’altre de les vies...tot això s’afegiria a la suma total del què costaria el desdoblament.


Reflexions
 

·         Segur que tot això a nivell econòmic és més barat que fer un desviament de la R3 en superfície per connectar-la amb la R8?


·         I els perjudicis socials? I els problemes que el desdoblament crearà (urbans, veïnals, etc.)? Això econòmicament no compta? Penseu que són per sempre més.


·         Com és que no hi ha diners per assumir un desviament en superfície en comptes del desdoblament projectat per dins nucli urbà, i sabem que a Montcada i Mollet hi ha aprovats soterraments que comporten unes obres faraòniques i inversions dantesques? Som nosaltres ciutadans d’altra categoria? Com pot ser? Si els domicilis a La Llagosta i Sta Perpètua se situen bastant més a prop de la via que a Montcada i Mollet? Quins són els criteris per adoptar aquesta diferència del tractament del desdoblament en un municipi, o en un altre? Si un desviament significaria tenir 1 única estació per vàries línies (reducció de despesa de manteniment), la possibilitat de fer by pass entre línies per part dels usuaris, una estació a l'altura de la Granja Soldevila, més en el centre del municipi de Sta., molt més operativa per tothom, un sector sense problemes d'aparcament...com ciutadans no ho entenem...

 
Preguem que la ciutadania de La Llagosta i Sta. Perpètua ens recolzi, que tots els polítics i administracions es mullin, que no s’hipotequi el futur de tants veïns amb un projecte de desdoblament que crearà infelicitat continua en els ciutadans que viuen malauradament prop de la R3 i problemes també pels altres que viuen més allunyats.

      Que faríeu si la vostra única casa estigués en perill?
 
Que faríeu si no poguéssiu viure amb tranquil·litat en la vostra única casa o al vostre barri?

No us sentiríeu angoixats?

No protestaríeu?

No lluitareu?

No pressionaríeu a les administracions?

 
Poseu-vos en la nostra pell, i intenteu comprendre com ens sentim i el que estem fent.


Estem desesperats i desesperançats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada